Een voorspelling van dag 1 t/m 3 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Bram stappers - WaarBenJij.nu Een voorspelling van dag 1 t/m 3 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Bram stappers - WaarBenJij.nu

Een voorspelling van dag 1 t/m 3

Door: Bram Stappers

Blijf op de hoogte en volg Bram

18 Juli 2014 | Nederland, Utrecht

Ik heb een poging gedaan om de eerste dag een beetje voor te bereiden. Met wat meer duidelijkheid wat onze doelen zijn de eerste 3 dagen kunnen we denk ik meer ontspannen rijden, spanningsbogen spannen en weten we waar we aan toe zijn. Natuurlijk besef ik me dat deze reis niet te plannen is, er van alles gaat gebeuren wat we niet voorzien, maar om ons doel voor ogen te houden is dit een realistisch uitgangspunt denk ik.

Dag 1
We willen de eerste dag 990 km rijden. Dat treft, precies 987 km van hier zit er een parkeerplaats op de E30 in polen (tussen Poznan en Warschau) (klik voor google maps)

Bram In mijn idee gaan we de eerste 4 uur niet stoppen, als het niet nodig is. Dan zouden we tot ongeveer Hannover kunnen rijden (optimistisch is dat 4 uur rijden, met een beetje vrijdagmiddag-vakantiespits zijn we dus 19.30 in de buurt van hannover om een hapje te eten.

Als we dat snel doen dan staan we een half uur stil.

Dan gaan we weer 4 uur rijden, de vakantiespits is dan hopelijk voorbij, en tot in polen rijden we lekker door. Iets voorbij de grens in polen stoppen we om nog een koffiepauze te houden en te tanken. We zijn hier dan rond 24.00 uur.

Na 10 minuten tanken en 10 minuten benen strekken rijden we weer verder. Inmiddels is het uitgestorven op de weg, en hebben we alleen maar een stukje wegwerkzaamheden waar we 70 mogen. We komen dan om 3.30 aan op de parkeerplaats waar we willen slapen.

Dag 2
De Russische grens is nog 940 km van ons verwijderd. We willen daar voor middernacht aankomen zodat we 1. een redelijke nacht slaap kunnen hebben, 2. niet achteraan in de rij staan voor de grensovergang. Dat betekent dat we vroeg moeten vertrekken.

06:30 opstaan
07:00 rijden, we stoppen na 2,5 uur voor een snelle chauffeurs wissel. 2,5 uur later stoppen we bij de grens met Letland om hele smerige koffie te drinken bij een tankstation, want Bram/Bram/Ernst/Raoul/Rob heeft in de ochtend zijn koffiekannetje op het dak van zijn auto laten staan om te laten drogen. Nu is hij kwijt. Na 10 minuten tanken en 20 minuten benen strekken en broodjes eten en 1 minuut koffie proberen te drinken rijden we weer verder.We hebben er al weer 6 uur rijden opzitten.

13:30 We proberen letland door te crossen zonder te stoppen, misschien weer een snelle chauffeurswissel indien nodig. Er was nog een kleine omleiding onderweg, daar zijn we nog een half uurtje mee verloren.
19.15 We stoppen ergens bij de grens om wat eten te zoeken.
19.45 We rijden weer, nog maar 170 km, en 3 uur tot de grens, we ruiken Rusland al.
23.00 We sluiten aan in de file voor de grens, klappen onze tentjes uit en drinken een fles sterke lokale drank die andere reizigers mee hebben die toevallig naast ons staan en naar siberie onderweg zijn met een oude lada. We zijn blij dat we in/op een fatsoenlijke auto kunnen slapen.

Dag 3
Om 8 uur is de grens open gegaan. We rijden elk kwartier een paar meter verder. Bram S mag uitslapen van Rob, terwijl Bram achterin ligt te slapen zet Rob elke keer de auto een stukje verder. Zo rond 11 uur zijn we aan de beurt voor de controle. Het ging heel voorspoedig en met de nodige geheime vertaalacties van Liza zijn we in 2 uur met z’n allen de grens over. Er staat nog een laatste hokje aan het einde van de parkeer-grensplaats, Raoul is nog vergeten om een stempel op een onduidelijkformulier te laten zetten waardoor hij tegen het verkeer in nog even terug moeten naar de grenspost, anders komt hij het land toch ineens niet in.

We zijn erg moe van de reis, maar willen toch nog 890 km gaan rijden, we besluiten hier 500 van te maken en net voor moskou te overnachten, in 2x 3 uur rijden we dit en we vinden een hele mooie plek in het bos om met een kampvuurtje te overnachten. Bram S wil nog graag doorrijden, (optie 1) maar de rest van de groep geeft protest, ze hebben niet allemaal kunnen uitslapen. (optie 2) we rijden nog weer 2x 3uur verder en zijn rond 1 uur ’s nachts gelukkig dat ons doel zo snel dichterbij komt. Vanaf morgen doen we het iets rustiger aan. (optie 3) we rijden nog 1x 3 uur verder en rijden ons hopeloos vast op de buitenste Moskou ring die ook in de avond verdacht druk is Ernst meende al zoiets op de verkeersinformatie te hebben gehoord, maar we geloofde hem niet dat hij ook Russisch kon. We nemen een afslag en vinden vrij snel een fijn plekje om te overnachten.

Dag 4
...

• 25 Juli 2014 - 16:25

Caroline W:

Nou ik ben benieuwd wat er gaat kloppen van de beschrijving v eerste 3 dagen. Kampvuurtje in bosje in de buurt v Moskou kan dat geen alarm geven??